Nederlandse vereniging voor groepsdynamica en groepspsychotherapie
Home / Research groepstherapie / Evidence Based Groepstherapie / A Brief Group Cognitive Behavioral Program

A brief Group Cognitive-Behavioural Program for the prevention of depressive symptoms in Chinese college Students.International Journal of Group Psychotherapy volume 66, nr 2, p291-307

Verslaggever Willem de Groot

Samenvatting

Hondertachtig chinese studenten werden ad random toebedeeld aan 3 onderzoekscondities:een korte groeps cognitieve gedragstherapie (CG), een korte supportieve groepsinterventie (SG) en een wachtlijst conditie. De behandelingen waren 8 zittingen van 2 uur. Ze hadden allen een Zung Selfrating Depression Score tussen 40 en 56, in deze studie gedefinieerd als: at risk for depression. De uitkomstmaten zijn de de Zung Selfrating Depression Scale, de Zung Self-Rating Anxiety Scale en de Chinese College Student Adjustment Scale. De metingen waren pre post en 6 maanden later.Resultaten: De CG groeps conditie is een effectief middel preventieve effecten te produceren in depressieve symptomen bij Chinese studenten. Ze claimen dat ook voor de supportive conditie, maar dat is niet overtuigend

Wat betekent dit voor de groepspsychotherapie en NVGP?

Deze RCT toont aan dat CGT in groepsvorm bij depressie bij Chinezen effectief kan zijn. Dat is verheugend omdat het crosscultureel bewijsmateriaal is, voor de effectiviteit van groepen.

Relevantie voor richtlijnen voor depressieO O O O O
Relevantie voor onderzoekO O O O O